Wirtualizacja - wstęp

Dalej
Indeks

Sporty samochodowe powstały jak człowiek zbudował drugi samochód.


Historia emulatorów jest praktycznie tak długa jak historia komputerów. Powody dla których ludzie chcą coś emulować są głównie trzy. Po pierwsze chcą mieć system który jest dla nich w pewien sposób nieosiągalny. Za pierwszy praktyczny przykład takiego emulatora, uważa sie złamanie kodu Emigmy. W 1941 polscy matematycy, odkryli szyfr niemieckiej maszyny Enigma i emulowali jej obliczenia celem odszyfrowywania wiadomości. Drugim powodem jest chęć zapewnienia kompatybilności ze starszym sprzętem. W roku 1961 IBM, chcąc zapewnić jak najszybsze przejście na maszynę System/360, napisał emulator który pozwala na nich uruchamiać programy maszyny 7070. Trzecim powodem dla których pisze sie emulatory, to chęć zapewnienia pewnej abstrakcji sprzętu, dla testów.

Podział technik:

Tytułem referatu jest Wirtualizacja. W dokładnym rozumieniu tego pojęcia, jest to tworzenie pewnej abstrakcji (komputera lub systemu), na potrzeby pewnego programu (systemu lub programu uzytkowego) . W ramach tego można wyróżnić trzy główne grupy wirtualizatorów: Ten podział nie jest podziałem ścisłym powstają emulatory, które mieszczą sie gdzieś pomiędzy tymi klasami.

W dalszej części referatu często będzie używane słowo gospodarz (host) i gość (guest). W praktycznym rozumieniu gospodarz jest systemem operacyjnym z ktorego startuje komputer, natomiast gosc jest systemem ktory jest pod nim uruchamiany, za pomoca wirtualizatora. Jest to take związane z tym że większość dzisiejszych procesorów ma dwa tryby pracy, gospodarz jest systemem operayjnym który działa w trybie systemowym procesora, natomiast gość działa w trybie użytkownika. W przypadku emulatorów starszych maszyn na których nie było dwóch trybów, gość nie zdaje sobie sprawy że jest gościem, w przypadku nowych systemów często potrzebna jest łatka dla gościa, zeby stworzyc mu pozory trybu systemowego.

Wirtualizacja znalazła zastosowanie w następujących dziedzinach:

Wróć do góry