Skoro z grubsza znamy już znaczenie podstawowych pojęć "real-time", przyjrzyjmy się im, i ideom za nimi stojącymi, nieco bliżej.
Embedded systems
Systemy embedded nie są w zasadzie treścią tej prezentacji, jednak wielokrotnie real-time systemy są równocześnie embedded systemami. Zatem warto powiedzieć kilka słów na ich temat.
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, embedded system to sprzęt i oprogramowanie, które są częścią jakiegoś większego systemu, a ponadto funkcjonują bez potrzeby interwencji ze strony człowieka.
Typowy embedded system składa sie z jednoukładowego mikrokomputera z software w ROMie - który to software natychmiast po włączeniu uruchamia aplikację przeznaczoną do jakiś konkretnych celów, i nie kończy jej aż nie zostanie wyłączony.
Embedded system może zawierać system operacyjny, natomiast często jest na tyle prosty, że może być napisany jako pojedynczy program.
real-time system (system czasu rzeczywistego)
Zgodnie z definicja IEEE, real-time system to system, którego poprawność działania zależy nie tylko od poprawności logicznych rezultatów, lecz również od czasu, w jakim te rezultaty są osiągane (czasu reakcji).
Definicja, jak to definicja - może być niejasna. Przyjrzyjmy się zatem kilku przykładom:
Jak łatwo zauważyć, przytoczone systemy różnią się od siebie zasadniczo. Wszystkie mają pewne deadline'y. W przypadku większości z nich przekroczenie tych deadline'ów jest katastrofalne w skutkach - może spowodować straty w ludziach lub poważne straty finansowe, a także niewykonanie zadania. Natomiast w przypadku systemów 2 i 5 przekroczenie deadline'u nie spowoduje katastrofy, choć zadanie nie zostanie już w pełni wykonane.
Z tych naturalnych różnic między real-time systemami wynika podział na klasy:
...ale do tego wrócimy później.
Poprzednia - Kilka słów o idei czasu rzeczywistego - Następna