Valid HTML 4.01!

Systemy rozproszone - wprowadzenie

Spis treści


Literatura


Wprowadzenie

System rozproszony jest zbiorem niezależnych komputerów (aspekt sprzętowy), które z punktu widzenia użytkowników systemu sprawiają wrażenie pojedynczego komputera (aspekt programowy).

System rozproszony jest zbiorem komputerów, które nie mają wspólnej pamięci ani zegara.

System rozproszony jest zbiorem niezależnych komputerów połączonych siecią komunikacyjną, która umożliwia wymianę komunikatów.

System rozproszony to termin służący do określenia szerokiej gamy systemów komputerowych od systemów słabo powiązanych, takich jak sieci rozległe, poprzez systemy silnie powiązane, takie jak sieci lokalne, do systemów bardzo silnie powiązanych, takich jak systemy wieloprocesorowe.

Zalety systemów rozproszonych

Wady systemów rozproszonych


Systemy rozproszone a systemy równoległe

Klasyfikacja systemów komputerowych wg Flynna (1972):

SISD
Single Instruction, Single Data Stream
SIMD
Single Instruction, Multiple Data Stream (systemy wektorowe)
MISD
Multiple Instruction, Single Data Stream - nie ma
MIMD
Multiple Instruction, Multiple Data Stream

Klasyfikacja architektur MIMD:

Komputery równoległe i rozproszone:


Cechy systemów rozproszonych


Topologia systemu komputerowego

Kryteria oceny:

Topologie

Połączenie pełne

Połączenie częściowe

Hierarchia

Gwiazda

Pierścień

Szyna wielodostępna


Typy sieci


Komunikacja w systemach rozproszonych

  1. Nadawanie nazw i rozpoznawanie nazw: jak dwa procesy mogą "odszukać" się w sieci?

    DNS (ang. Domain Name Service) - określa sposób nadawania nazw komputerom macierzystym w sieci Internet.

  2. Strategie wyboru trasy: którędy komunikaty są przesyłane przez sieć? (wybór na podstawie tablicy tras - ang. routing table, brama, ruter)

  3. Strategie połączeń: jak dwa procesy wysyłają ciąg komunikatów, czyli tworzą sesję komunikacji?

  4. Współzawodnictwo: jak rozwiązywać konflikty wynikające ze współużytkowania sieci?


Protokoły komunikacyjne

Protokół - zbiór formalnych reguł i konwencji dotyczących formatu i synchronizacji w czasie wymiany komunikatów między procesami.

Architektura sieci: podział na warstwy i protokoły.

Open System Interconnection (OSI) Reference Model of the International Organization for Standarization (ISO) - czyli model ISO/OSI

ISO model
  1. Warstwa fizyczna

    Odpowiada za fizyczną transmisję bitów między dwoma warstwami łącza danych. Zajmuje się synchronizacją na poziomie bitów i sygnałami zależnymi od środka transmisji (jak fizycznie wygląda bit 1 i bit 0, jaka jest prędkość transmisji w bitach/s, czy transmisja może przebiegać równocześnie w dwóch kierunkach itp.)

  2. Warstwa łącza danych

    Zajmuje się grupowaniem bitów w ramki i ich transmisją, wykrywaniem i usuwaniem błędów (tworzy sumy kontrolne).

  3. Warstwa sieci

    Zajmuje się ustalaniem tras pakietów w sieci, organizacją połączeń, obsługą adresów, utrzymywaniem informacji o trasach i reagowaniem na zmieniające się obciążenie. W tej warstwie działają rutery. Protokół połączeniowy: X.25, protokół bezpołączeniowy: IP.

  4. Warstwa transportu

    Dostarcza warstwie sesji niezawodne połączenie. Odpowiada za przesyłanie komunikatów między klientami, dzielenie komunikatów na pakiety i łączenie pakietów w komunikaty, pilnowanie kolejności pakietów, generowanie adresów fizycznych. Protokół połączeniowy: TCP, protokół bezpołączeniowy: UDP.

  5. Warstwa sesji

    Ulepszona wersja warstwy transportu. Odpowiada za implementację sesji. Na tym poziomie realizuje się RPC.

  6. Warstwa prezentacji

    Odpowiada za pokonywanie różnic w formatach danych między różnymi stanowiskami w sieci, za kompresję i kodowanie/dekodowanie danych, za konwersję znaków.

  7. Warstwa aplikacji

    Odpowiada za bezpośrednią interakcję z użytkownikami, przesyłanie plików, obsługę telnetu, poczty elektronicznej, rozproszonych baz danych.

ISO protokoły

Klasyfikacja systemów operacyjnych dla SR

Porównanie systemów operacyjnych dla SR

Porównanie

Janina Mincer-Daszkiewicz