Część 1
Zapoznanie z programem
Tematy
Niniejsza część ma na celu:
- prezentację możliwości symulatora;
- naukę obsługi programu.
Zadanie
- Naciśnij przycisk ,,Otwórz Mapę" w sekcji Mapa. Zostanie
otworzone główne okno
programu zawierające mapę topologii
sieci, menu ze wszystkimi dostępnymi
funkcjami, a przy dolnej krawędzi - pasek, na którym pojawiają się
opisy elementów sieci.
-
Przesuń wskaźnik nad każdym elementem mapy. Poszczególne elementy stają
się ,,wypukłe''. Pod mapą pojawiają się ich nazwy.
Zwróć uwagę
na interfejsy (kwadraciki na krawędziach węzłów) - ich opis zawiera
adres IP oraz (jeżeli port jest dołączony do szyny ethernetu)
adres sprzętowy,
nazywany też adresem MAC (ang. Media Access Control).
-
Naciśnij i zwolnij lewy klawisz myszy na dowolnym węźle sieci.
Jego kolor zmieni się z szarego na czerwony. To oznacza,
że został zaznaczony i możesz wybrać dla niego pewną akcję
z menu. Najedź myszką na każdą pozycję menu
i zapamiętaj, jakie opcje są aktywne, a jakie nie. Sprawdź
kolejno zawartość menu
po zaznaczeniu interfejsu i ethernetu.
-
Porównaj tablicę tras węzła dołączonego do górnej sieci i rutera.
- Otwórz okno podglądu dla rutera, jednego z ethernetów oraz
interfejsu komputera Marcin (lewy górny róg). Sprawdź jego adres IP.
- Uruchom test ping z komputera Marcin do węzła Ania
(w prawym dolnym rogu). W dialogu ,,Ping'' należy wpisać
adres IP interfejsu komputera Ania i nacisnąć ,,OK''.
Na mapie pojawią się pakiety. Ich kolory
oznaczają rodzaj protokołu.
-
Na podstawie pojawiających się w oknach podglądu komunikatów powiedz,
jakie pakiety mają kolor żółty, a jakie niebieski?
Mapa
Powyżej powinien pojawić się przycisk
Jeśli go nie ma, to Twoja przeglądarka nie wspiera Javy.
[Strona tytułowa]
[Część 1]
[Część 2]
[Część 3]
[Część 4]
[Część 5]
Podziel się swoimi uwagami