Część 3
Ustalanie trasy pakietu IP
Tematy
Ta część porusza następujące tematy:
- co to jest trasowanie (ang. routing)?
- w jaki sposób wybierana jest droga pakietu przez sieć?
- jak wygląda tablica tras?
- czym się różni trasowanie statyczne i dynamiczne?
- jakie błędy mogą powstać na skutek złego trasowania?
Zadanie
Mapa przedstawia sieć małej firmy posiadającej dwa
oddziały. W centrali istnieją dwa segmenty LAN połączone ruterem.
Oddziały są przyłączone za pomocą linii szeregowych. Wszystkie węzły mają
już przypisane adresy IP. Zadanie polega na modyfikacji
tablic tras.
- Którym węzłom wystarczy zdefiniować domyślną trasę, a które wymagają
wprowadzenia pozycji dla wielu (wszystkich?) sieci do tablicy tras?
- Skonfiguruj tablice tras ruterów na dwa sposoby:
- wykorzystując gdzie tylko się da trasy domyślne;
- specyfikując dokładne trasy do wszystkich numerów sieci używanych przez
firmę;
wykonując ping pod nieistniejący adres porównaj oba rozwiązania.
- Na dole strony zostały opisane trzy sytuacje
powodujące wysłanie różnych komunikatów ICMP. Skonfiguruj sieć tak,
by zaobserwować kolejno każdy z nich. Podpowiedź:
- komunikat ,,przekroczenie TTL" najłatwiej uzyskać przez pętlę w trasowaniu,
- ,,przekierowanie" można uzyskać tylko w jednym z segmentów ethernetu.
Mapa
Powyżej powinien pojawić się przycisk otwierający okno z mapą sieci
Jeśli go nie ma, to Twoja przeglądarka nie obsługuje Javy!
Najważniejsze informacje
Trasowanie to zadanie polegające na wyborze ścieżki w intersieci, po której
będzie przesłany pakiet. Komputery, które dokonują takich decyzji nazywają
się ruterami. Rutery posiadają wiele interfejsów, a
ich działanie polega na przekazywaniu pakietów pomiędzy nimi.
Trasowanie w IP jest procesem rozproszonym. Żaden z komputerów nie
ma wpływu na przebieg całej ścieżki datagramu przez sieć.
Ruter podejmuje decyzję dotyczącą tylko jednego, następnego etapu
(ang.next hop) na drodze pakietu.
Datagram można porównać do wędrowca, a rutery do skrzyżowań z drogowskazami,
które spotyka on na swej drodze. Informacje zawarte na drogowskazach mogą
oczywiście być niekompletne lub sprzeczne, co powoduje określone skutki
(wędrowiec umiera z wyczerpania ;-)). Rolę drogowskazu pełni w sieci IP
tablica tras.
Tablica tras
Wybór drogi jest dokonywany na podstawie tablicy tras
(ang. routing table)
przechowywanej w pamięci każdego węzła IP. Pozycje tablicy
składają się z następujących pól:
- adres sieci - określa sieć, dla której zdefiniowano drogę
- maska podsieci - niezbędna przy stosowaniu podsieci, zawęża adres sieci
do podsieci. Uwaga - dokładniejsze trasy (z dłuższą maską) są rozważane
wcześniej od innych zdefiniowanych dla danej sieci;
- następny etap - adres IP następnego rutera na drodze pakietu.
Pozycja ta jest istotna dla sieci z wielodostępem (np. sieci lokalnych)
do których może być dołączonych wiele ruterów;
- interfejs wyjściowy - interfejs, na który należy wysłać pakiet.
Często interfejs jest identyfikowany na podstawie adresu IP następnego etapu;
- koszt (metryka) - służy do porównywania tras przez algorytmy
trasowania dynamicznego. W zależności od stosowanego protokołu koszt
może zależeć od liczby etapów do danej sieci, przepustowości lub obciążenia
łączy należących do ścieżki;
Pozycją o szczególnym znaczeniu w tablicy tras jest trasa domyślna
(ang. default gateway). Jest ona używana w przypadku, gdy tablica tras
nie posiada pozycji, do której pasowałby adres odbiorcy przetwarzanego
właśnie pakietu. Jest więc "ostatnią deską ratunku" dla pakietu.
Trasa domyślna jest najczęściej używana na komputerach
dołączonych do sieci posiadającej tylko jeden ruter. Nie ma potrzeby
ustawiania na takich końcówkach pełnej tablicy tras, gdyż i tak wszystkie
pakiety nadawane poza lokalną sieć muszą zostać wysłane do rutera.
Trasa domyślna może być też ustawiana na ruterach w sytuacji, gdy
łączą one odseparowaną sieć lokalną z resztą intersieci za pomocą jednego
interfejsu. Stosowanie tras domyślnych wiąże się z pewnym
niebezpieczeństwem: powoduje ona na przekazywanie wszystkich pakietów,
także zaadresowanych pod nieistniejący adres. Pakiety takie zaśmiecają
sieć niepotrzebnie obciążając rutery i łącza. Dodatkowo istnieje
niebezpieczeństwo stworzenia pętli (np.
dwa rutery na końcach tego samego łącza mają domyślne trasy wskazujące
na siebie nawzajem). Używanie tras domyślnych
na ruterach wymaga więc zachowania ostrożności i wyważenia pomiędzy
prostotą konfiguracji, a wydajnością sieci.
Uzyskiwanie informacji o trasach
Tablica tras zawsze zawiera informacje o sieciach, do których
węzeł jest dołączony bezpośrednio. Są one wprowadzane jednocześnie
z przypisaniem adresu IP do określonego interfejsu sieciowego.
Zawsze istnieje też rekord dla sieci 127.0.0.0 - pętli wewnętrznej IP.
Istnieją generalnie dwie metody uzyskiwania przez węzły informacji
o zdalnych trasach:
- trasowanie statyczne - czyli wprowadzanie pozycji do tablicy tras
przez administratora.
- dynamiczne wyznaczanie tras - czyli modyfikowanie tablicy tras
automatycznie przez specjalne protokoły działające na ruterach i
wymieniające informacje o dostępnych sieciach i kosztach dotarcia do nich.
Jak łatwo się domyśleć, pierwsze rozwiązanie ma zastosowanie ograniczone
do małych sieci o nieskomplikowanej topologii. Mówiąc precyzyjnie,
trasowane statyczne jest wystarczające tam, gdzie między dwoma dowolnymi
węzłami istnieje tylko jedna droga, a także na wolnych i kosztownych łączach
(np. przy połączeniach telefonicznych zestawianych na żądanie).
Podstawową wadą tras statycznych jest
ich niewrażliwość na awarie, przez co niemożliwe jest korzystanie z dróg
obejściowych oraz duży nakład pracy potrzebny do
skonfigurowania i pielegnacji tras statycznych w większych sieciach.
Do zalet nożna zaliczyć brak dodatkowego obciążenia sieci przez
informacje administracyjne, stabilność, prostota.
Trasowanie dynamiczne wymaga zastosowania określonego algorytmu do
wymiany informacji o dostępnych sieciach. Pozwala to na zwiększenie
niezawodności sieci dzięki automatycznemu przesyłaniu pakietów
drogami obejściowymi w przypadku awarii łącza. Ułatwia także utrzymanie
i rozbudowę sieci, gdyż rutery same wykrywają zmiany jej topologii.
Najpopularniejszymi protokołami służącymi do dynamicznego wyznaczania tras
są RIP (ang. Route Information Protocol) i OSPF
(ang. Open Shortest Path First).
Obsługa błędów związanych z trasowaniem
Błędy związane z trasowaniem są sygnalizowane przez komunikaty ICMP.
- W przypadku, gdy ruter nie jest w stanie przesłać dalej pakietu,
gdyż nie ma odpowiedniej pozycji w tablicy tras - usuwa go z pamięci
i wysyła komunikat ICMP ,,odbiorca nieosiągalny''.
- jeżeli wartość pola TTL pakietu po zmniejszeniu przez ruter osiągnie zero
oznacza to, że pakietowi skończyła się długość życia ustalona przez nadawcę.
Pakiet taki jest usuwany, a do nadawcy wędruje komunikat ICMP ,,przekroczenie
terminu" z typem ,,przekroczony TTL''. Przekroczenie TTL najczęściej wskazuje
na istnienie pętli w trasowaniu. Sytuacja taka jest bardzo niebezpieczna
z uwagi na łatwe przeciążenie sieci.
- jeżeli ruter stwierdzi, że musi wysłać pakiet przez ten sam interfejs,
z którego go odebrał, a jest pierwszym ruterem na drodze pakietu, wysyła do
nadawcy komunikat ICMP ,,przekierowanie'' wskazując mu właściwy adres
rutera dla danego celu. Węzeł odbierający taki komunikat ma obowiązek
zmodyfikować swoją tablicę tras. Modyfikacja taka nie jest trwała i podlega
przeterminowaniu. Komunikat ,,przekierowanie'' może się pojawić w sieciach,
które posiadają conajmniej dwa rutery.
[Strona tytułowa]
[Część 1]
[Część 2]
[Część 3]
[Część 4]
[Część 5]
Podziel się swoimi uwagami!