W czasie gdy klient i serwery mogą bez przeszkód się komunikować, algorytmy zachowujące spójność danych są bardzo podobne do zastosowanych w systemie AFS. Wykorzystuje się mechanizm wywołania zwrotnego.
System Coda zakłada jednak, że klient może pozostawać odłączony od sieci przez bardzo długi czas. Ponadto umożliwia mu on modyfikacje danych, symulując wykonywanie operacji na serwerze. Powoduje to oczywiście, że problem uspójnienia danych w momencie uzyskania komunikacji z serwerem jest jeszcze trudniejszy niż w przypadku typowego rozproszonego systemu plików. Możliwy długi czas pracy w trybie bezsieciowym powoduje, że:
Rozwiązaniem drugiego problemu jest zastosowanie różnego poziomu ziarnistości schowka. System Coda wprowadza w tym celu pojęcie wolumenów. Wolumeny są to zbiory plików, których aktualność może zostać sprawdzona z pomocą jednego komunikatu. Modyfikacja dowolnego pliku, znajdującego się w wolumenie, zwiększa numer wersji wolumenu. W momencie, gdy klient chce sprawdzić, czy plik lub grupa plików jest aktualna, może to zrobić, sprawdzając czy jego numer wersji wolumenu jest taki sam, jak na serwerze. Jeżeli tak jest, to wszystkie pliki w wolumenie są aktualne. Jeżeli tak nie jest, oznacza to, że któryś z plików w wolumenie został zmodyfikowany. W tej sytuacji wymagane jest sprawdzenie poprawności indywidualnego pliku. Ważne jest, aby rozmiar wolumenu był dopasowany do kontretnych danych i środowiska sieciowego. Duże wolumeny umożliwiają walidacje dużej grupy plików, ale jednocześnie często są nieprzydatne, gdyż bardzo szybko zmienia się ich wersja, przez co kosztowne jest utrzymanie ich w aktualnym stanie.