Jednym z powszechnych zastosowań komputerów jest ich użycie w badaniach symulacyjnych. Symulacja komputerowa jest metodą badawczą, stanowiącą pomost między teorią a eksperymentem. Często też nosi ona nazwę eksperymentu komputerowego. Znajduje ona zastosowanie w badaniach podstawowych (m. in. do weryfikacji modeli wspomagających teorię), w symulacjach dostarczających informacji niedostępnej bezpośrednio w eksperymencie fizycznym (np. symulacja galaktyk) oraz w badaniach służących identyfikacji i analizie złożonych obiektów (technologicznych i ekonomicznych).
Wśród różnych rodzajów symulacji można wyodrębnić symulacje sieci komputerowych. Powstają różne rodzaje symulatorów sieci komputerowych.
Jednym z rodzajów symulatorów jest oprogramowanie służące do testowania projektów sieciowych z określaniem warunków pracy, parametrów technicznych poszczególnych elementów, możliwością wykorzystania wszelkich urządzeń wspomagających działanie sieci, wręcz z dostarczonymi bibliotekami takich urządzeń zawierającymi podstawowe parametry techniczne.
Innym rodzajem symulatorów sieci są symulatory edukacyjne służące do projektowania i badania zachowań protokołów sieciowych, do nabywania wiedzy na temat zasad działania sieci i protokołów, czy nauki konfiguracji podstawowych parametrów sieci.
Symulatory edukacyjne powstają ze względu na ograniczenia praktycznych ćwiczeń z siecią komputerową:
Inną metodą jest umożliwienie użytkownikowi ustawienia punktów monitorujących określony ruch na pewnych elementach zbudowanej sieci. Mogą to być liczniki, okienka z komunikatami itp. Dodatkowo programy mogą generować raporty z działania w określonym formacie, przeznaczone do późniejszych analiz.
Symulatory edukacyjne powinny być napisane ze szczególną dbałością o odwzorowanie stanu faktycznego, aby ich późniejsi użytkownicy nie nabywali wiedzy niezgodnej z rzeczywistością.