Seminarium: Systemy Rozproszone
13 listopada 2003, godzina 12:15, sala 3120
Andrzej Gąsienica-Samek <ags@mimuw.edu.pl>


DynIa - jako przykład rozproszonego systemu czasu rzeczywistego



Któż z nas nie chciał napisać własnej gry? (wiem, wiem - to było dawno, dawno temu)

Głównym celem mojej pracy magisterskiej jest stworzenie platformy, w której niewielkim kosztem można stworzyć efektowną grę sieciową czasu rzeczywistego. Chciałbym aby przedstawione rozwiązanie pozwoliło na przyjemniejszą naukę informatyki, nastawioną na szybkie osiąganie ciekawych efektów. Moim marzeniem jest, aby w przyszłości powstały warunki do pisania gier offowych (czyli spoza mainstreamu, amatorskich), tworzonych przez początkujących i zapaleńców. Ogólnodostępne serwery umożliwiłyby udostępnianie swojej twórczości i wymianę pomysłów oraz doświadczeń. Dzięki temu nauka informatyki mogłaby być znacznie przyjemniejsza. Jeśli uda się komuś ten cel zrealizować, mam nadzieję, że moja praca będzie chociaż materiałem do przemyśleń.

Prezentowane przeze mnie rozwiązanie oparte jest o Javę. Umożliwia bardzo proste pisanie gier, a następnie automatyczne uruchamianie ich jako gier sieciowych dla wielu graczy. Z ciekawych elementów architektury można wymienić:

  1. Mikrowątki

  2. Zegar logiczny

  3. Wirtualne kontrolery

  4. Serwer synchronizacyjny

Oczywiście wszystkie te rzeczy były lub są wykorzystywane w różnych grach. Nowum pracy stanowi próba udostępnienia tych mechanizmów w prosty sposób, tak aby mógł z nich skorzystać początkujący programista.

Aby zachęcić Was do przyjścia, na prezentacji planuję pokaz sieciowej gry "DynIa" oraz gry "Literki", jak również dyskusję o grach, internecie i nauce informatyki.

Zapraszam,
Andrzej Gąsienica-Samek