Seminarium: Systemy Rozproszone
18 grudnia 2003, godzina 12:15, sala 3120
Konrad Iwanicki
mailto:K.Iwanicki@students.mimuw.edu.pl



Nowoczesne silniki graficzne i silniki gier



Do niedawna pojęcie silnika graficznego praktycznie nie istniało. Każdy program korzystający z grafiki 3D implementował własne rozwiązania mające usprawnić jej generowanie. Wzrost mocy obliczeniowej pozwolił na tworzenie coraz bardziej atrakcyjnych wizualnie symulacji/prezentacji/gier. Stało się nieopłacalne tworzenie za każdym razem wszystkiego od podstaw. Zaczęły pojawiać się pierwsze projekty, których jedynym celem było udostępnienie metod generujących grafikę w czasie rzeczywistym.

Od tamtego czasu silniki przeszły wiele zmian (związanych głównie z rozwojem rynku akceleratorów graficznych i sieci), przez co obecnie ich zadania nie ograniczają się tylko do sprawnego generowania jak najbardziej realistycznego obrazu.

W swojej prezentacji chciałbym przedstawić modelowy silnik gier. Opowiem o założeniach, jakie należy sobie postawić projektując tego typu oprogramowanie, rozwiązaniach niektórych zagadnień, problemach pojawiających się podczas przedsięwzięć oraz kierunku rozwoju. Przedstawię także bardzo krótko najciekawsze (moim zdaniem) projekty.

Na zakończenie chciałbym pokazać i krótko omówić najnowszą prezentację firmy nVidia dotyczącą projektowania nowoczesnych silników graficznych.

Zaznaczam, iż prezentacja będzie bardzo ogólna, dlatego też nie wymaga znajomości w/w zagadnień przez słuchaczy. Zakładam jedynie, iż każdy widział przynajmniej jedną grę, prezentację lub symulację 3D.

Wszystkich serdecznie zapraszam,
Konrad Iwanicki