Seminarium: Systemy Rozproszone
15 kwietnia 2021, godzina 13:00, sala Zoom Meeting https://us02web.zoom.us/j/86169891592
Tomasz Kanas, Filip Plata

Alokacja zadań w chmurze



Odpowiednia alokacja zadań w chmurze pozwala na efektywniejsze wykorzystanie jej zasobów i tym samym przekłada się na mniejsze zużycie energii elektrycznej, a w dłuższym okresie - sprzętu. Jeśli znamy zapotrzebowanie na zasoby każdego z zadań wysyłanych do chmury, to problem alokacji sprowadza się do problemu pakowania pojemnika (ang. bin packing). Jest to dobrze znany i przebadany problem. Niestety rzadko kiedy wiemy ile nasz program będzie wymagał zasobów, a ponadto zapotrzebowanie to może zmieniać się w czasie. Z tych powodów zwykle modeluje się zużycie zasobów jako zmienną losową, co prowadzi do problemu stochastycznego pakowania pojemnika (ang. stochastic bin packing). Problem ten okazuje się znacznie trudniejszy i wyniki teoretyczne na jego temat rzadko kiedy znajdują zastosowanie w praktyce.

Podczas prezentacji opowiem o dotychczasowych wynikach mojej pracy nad tym problemem. Przedstawię algorytm pakowania zmiennych Bernulliego i pewne jego własności teoretyczne. Opowiem o ideach stojących za niektórymi pomysłami, a także o trudnościach na które natknąłem się w trakcie pracy.

Zapraszam,
Tomasz Kanas



Materiały na przedmiot Systemy Rozproszone



Systemy Rozproszone to jeden z przedmiotów dostępnych w wydziałowej ofercie, o podobnej do seminarium tematyce. Ma na celu przybliżenie konstrukcji programów działających na wielu komputerach równocześnie, pomimo awarii części z nich. Od semestru zimowego 2020/21 nastąpiła zmiana w treściach prezentowanych na przedmiocie. Obecnie skupiają się one na nauce klasycznych algorytmów i rozwiązań. Tego rodzaju wiedza powinna być przydatna również w długiej perspektywie czasowej, zwłaszcza w kontekście rosnącej złożoności projektów informatycznych. W ramach mojej pracy magisterskiej stworzyłem nowe materiały na zajęcia laboratoryjne.

Opowiem o zawartości nowych materiałów. Następnie zaprezentuję sukcesy i porażki materiałów w oparciu o opinie studentów zebrane w ankietach. Przedstawię też propozycje zmian, które mam nadzieję umożliwią docelowo stworzenie łatwych w odbiorze materiałów oraz ciekawych, klarownych zadań zaliczeniowych.

Zapraszam,
Filip Plata



Bibliografia: