Linux a czas rzeczywisty
Wprowadzenie do systemów RT:

RTLinux:

KURT Linux:

Slajdy:

Przykład zastosowania - Jim Henson's Creature Shop

Jim Henson's Creature Shop to firma zajmująca się robieniem efektów specjalnych do filmów. Koncentrują się przede wszystkim na animowaniu postaci zwierząt i potworów. Pracowali między innymi przy 'Flintstone'ach', '101 Dalmatyńczykach', 'Psach i Kotach', 'Angielskim Pacjencie', 'Doktorze Dolittle', 'Braterstwie Wilków', 'Nastoletnich Zmutowanych Żółwiach Ninja' czy 'Babe: Śwince z klasą'.

Zajmują się zarówno animacją czysto komputerową, jak i animatroniką - lalkami poruszanymi za pośrednictwem setek małych silniczków. Najnowsza wersja ich systemu kontroli i animowania postaci wykorzystuje RTLinuksa i jest znakomitym przykładem na to, jak może wyglądać aplikacja czasu rzeczywistego działająca w RTLinuksie.

Animatronika to typowe zastosowanie soft-RT: chcemy, żeby animacja była jak najpłynniejsza, ale nie zdarzy się katastrofa, o ile któraś klatka będzie minimalnie opóźniona. RTLinux to system hard-RT, ale oczywiście może być użyty również do takich zastosowań.

System musi 60 razy na sekundę pobrać dane z urządzeń wejścia obsługiwanych przez lalkarza (postaciami sterują na bieżąco ludzie), odpowiednio je przetworzyć, i wysłać informację o ruchach postaci do programu renderującego (w przypadku tworzenia animacji komputerowej) lub do komputera sterującego serwomotorami w lalce (w przypadku animatroniki). System musi być łatwy w obsłudze, z możliwością prostego dodawania efektów lub dostosywania urządzeń wejścia przez lalkarza za pośrednictwem wygodnego interfejsu graficznego.

Sercem systemu jest Motion Engine - program nie-RT, proces pobierający 60 razy na sekundę dane: ruchy z urządzeń wejścia obsługiwanych przez lalkarza i informacje o nałożonych innych efektach z Tool Server, programu nie-RT, za pośrednictwem pamięci dzielonej. Motion Engine przetwarza te dane, wylicza odpowiednie ruchy postaci i wysyła je - do programów renderujących lub do lalki. Zdalny dostęp do Tool Servera jest możliwy dzięki interfejsowi graficznemu, porozumiewającemu się z Tool Serverem po TCP-IP. Istotne jest, aby Motion Engine uruchamiał się 60 razy na sekundę, w precyzyjnie wymierzonych odstępach czasu: dba o to RT Engine Pacer, program RT, w odpowiednich chwilach budzący i przekazujący sterowanie do Motion Engine. Takie przekazanie sterowania możliwe jest dzięki rozszerzeniom wbudowanym w RTCore przez FSMLabs specjalnie do tego celu.