next up previous contents
Next: Opis zawartości płytki CD-ROM Up: protonet Previous: Inne pomysły na przykładowe   Contents

Podsumowanie

Aplikacja PROTONET spełnia podstawowe założenia, jakie przyjęliśmy na początku pracy nad tym projektem. Pozwala na budowanie topologii sieciowych o dowolnej (ograniczonej rozmiarami projektu) złożoności. Umożliwia konfigurację utworzonej sieci w podstawowym zakresie adresów, tablic rutingu, czasów przetwarzania poszczególnych elementów. Na tak zbudowanej i skonfigurowanej sieci można uruchamiać programy generujące ruch w sieci i obserwować zachodzące zdarzenia w obrębie wybranego elementu sieci:

Generowane informacje można filtrować ze względu na obszar merytoryczny jakiego dotyczą:

oraz ze względu na typ informacji:

Wydaje nam się, że tak skonstruowany symulator jest dobrym narzędziem edukacyjnym dla informatyków lub studentów kierunków informatycznych poznających zasady działania protokołów TCP/IP. Program pozwala także na trening w administracji tablicami rutingu w sieciach składających się z kilku podsieci fizycznych.

Wadą programu jest mała liczba zaimplementowanych protokołów. Było to spowodowane ograniczeniem czasu, w jakim miała powstać aplikacja, a także złożonością problemów związanych z implementacją pozostałych jej warstw. Staraliśmy się, aby aplikacja miała architekturę jak najbardziej otwartą na przyszłe rozszerzenia i wydaje się, że udało nam się to osiągnąć. Dopisanie kolejnych protokołów (np. UDP, TCP itd.) powinno ograniczyć się do napisania klasy protokołu i klasy pakietu protokołu zgodnie z pewnymi zasadami i wykorzystaniu w nich już istniejących klas protokołów.

Proponowane przez nas kierunki rozwoju aplikacji to:


next up previous contents
Next: Opis zawartości płytki CD-ROM Up: protonet Previous: Inne pomysły na przykładowe   Contents
Symulator protokołów sieciowych TCP/IP