Email to aplikacja, za pomocą której użytkownik może wysłać pocztę do dowolnego odbiorcy. Aplikacja ma możliwość jedynie wysyłania poczty, bez jej odbioru. Schemat elementów aplikacji można zobaczyć na rys. 6.1. Aplikacja składa się z:
Użytkownik na początku loguje się i podaje swój adres poczty elektronicznej. Podczas logowania zostaje przesłana krotka do serwisu Email o nowym użytkowniku. Serwis generuje formularz opisany w języku MXML (patrz rys. 6.3), wstawiając adres poczty elektronicznej użytkownika, który zgłosił się do serwisu. Następnie serwis przesyła opis formularza w postaci krotki do przestrzeni krotek. Klient pobiera opis formularza z przestrzeni krotek przez serwer proxy i interpretuje go, w wyniku czego otrzymuje formularz (patrz rys. 6.2), za pomocą którego użytkownik ma możliwość napisania listu elektronicznego lub sms i wysłania go. Użytkownik, gdy napisze list, naciska przycisk Send, który uruchamia wysyłanie. Do przestrzeni krotek zostaje wysłana krotka postaci:
Na rysunku 6.2 przedstawiam widok formularza do wysyłania listów elektronicznych. W pole tekstowe To: jest wpisywany adres odbiorcy, w pole Subject: -- temat listu, zaś w pole Message -- wiadomość do wysłania. Przycisk Send służy do wysłania listu elektronicznego, a przycisk Cancel do wyjścia z formularza.
Na rysunku 6.3 przedstawiam opis interfejsu klienta aplikacji CoSMoL@Email w języku MXML. Można w nim znaleźć m.in. definicję krotki wysyłanej do serwisu (zob. TUPLE), opis elementów graficznych (zob. OBJECT), definicję akcji po naciśnięciu przycisku (zob. ACTION). Na przykład wysłanie krotki -- listu jest zaszyte w akcji:
<ACTION type="write" name="email"/>gdzie type oznacza typ akcji -- w tym przypadku jest to zapisanie krotki do przestrzeni, zaś name -- nazwę krotki.