Po utworzeniu nowego projektu musimy zbudować topologię sieci, na której będziemy obserwować działanie protokołów z rodziny TCP/IP. Budowanie sieci odbywa się w trybie konstrukcji i jest niezbędną czynnością poprzedzającą symulację. Proces tworzenia topologii sieci może odbywać się w kilku etapach. Po stworzeniu pewnego fragmentu sieci i jego podstawowej konfiguracji, możemy przejść do trybu symulacji i zająć się jego testowaniem. Jeśli zajdzie potrzeba rozbudowy skonstruowanej sieci, to w każdej chwili możemy ponownie powrócić do trybu konstrukcji i dodać nowe elementy.
W trybie konstrukcji domyślnym stanem jest przemieszczanie. W tym stanie kliknięcie lewym przyciskiem myszki na dowolnym elemencie sieci powoduje jego wybranie, co jest zaznaczane przez zmianę koloru elementu na czerwony. Wybrany element możemy przesuwać po obszarze roboczym poprzez wciśnięcię lewego przycisku myszki i jej poruszanie. Zaznaczenie elementu powoduje również wyświetlenie jego właściwości w panelu właściwości. Kliknięcie lewym przyciskiem myszki poza jakimkolwiek elementem sieciowym czyli w pustym miejscu obszaru roboczego, powoduje usunięcie zaznaczenia z wybranego elementu jak również wyświetlanej listy właściwości dla tego elementu.
Omówimy teraz elementy, których możemy używać do budowy topologii sieci. Na rysunku przedstawiono składowe topologii sieciowej:
W przypadku wybrania kabla, każde kliknięcie lewym przyciskiem myszy powoduje wstawienie gniazda na kablu. Powrót do stanu przemieszczania usuwa ostatni fragment kabla pozostawiając wszystkie fragmenty kabla łączące dodane gniazda. Wstawione gniazda wraz z fragmentami kabli stanowią razem kabel sieciowy. Dodając kolejny kabel możemy wykorzystać istniejące gniazda, wstawiamy wtedy dodatkowe fragmenty kabla i gniazda do stworzonego już kabla sieciowego. Dodając interfejs sieciowy musimy najpierw zaznaczyć maszynę (komputer lub ruter). Zaznaczona maszyna wyświetli miejsca, gdzie możemy wstawić interfejs -- będą to czerwone kwadraciki położone na obwodzie maszyny. Jak wspomniano wcześniej, komputer może posiadać tylko jeden interfejs i przy próbie dodania kolejnego, zostaniemy o tym powiadomieni i operacja nie powiedzie się. Po wskazaniu miejsca dla karty sieciowej, drugi koniec interfejsu (wtyczka) musimy połączyć z gniazdem na kablu.
Podczas tworzenia topologii sieci w trybie konstrukcji mamy również możliwość usuwania poszczególnych elementów. Klikamy prawym przyciskiem myszki na dowolnym elemencie i z wyświetlonego menu kontekstowego wybieramy pozycję Konstrukcja. Z wyświetlonego podmenu wybieramy polecenie usunięcie odpowiedniego elementu. Dla kabla, w zależności od miejsca kliknięcia, mamy możliwość usunięcia fragmentu kabla lub gniazda oraz całego kabla. Usunięcie elementu powoduje również skasowanie wszystkich powiązanych z nim elementów, które same nie mogą istnieć w sieci. I tak np. usunięcie komputera powoduje również usunięcie interfejsu sieciowego.