Next: Symulacja
Up: Działanie aplikacji PROTONET
Previous: Budowanie topologii sieci
  Contents
Następnym etapem podczas budowania topologii sieci jest konfiguracja jej elementów
składowych. Bedąc w trybie konstrukcji i stanie przemieszczania zaznaczamy poszczególne
elementy lewym przyciskiem myszki i modyfikujemy jego właściwości korzystając
z palety właściwości. Konfigurację możemy przeprowadzać na dwa sposoby.
- Najpierw budujemy topologię dodając odpowiednie elementy do projektu sieci.
Po zaprojektowaniu całej topologii przystępujemy do konfiguracji wszystkich
elementów sieciowych.
- Każdy element możemy od razu skonfigurować tuż po jego dodaniu do projektu sieci.
Sposób ten wymaga pewnego wcześniejszego zaplanowania całej topologii sieci.
Niektóre podstawowe właściwości elementów są wyświetlane w obszarze roboczym
tuż przy danym elemencie. Ułatwiają szybką identyfikację elementu w całej sieci,
np. adres IP interfejsu sieciowego maszyny. Jak już wspomniano wcześniej, niektóre
z właściwości służą wyłącznie do wyświetlenia wartości, nie można ich zmieniać.
Są to na przykład: typ interfejsu sieciowego (wyłącznie karty ethernetowe) albo
automatycznie generowany adres sprzętowy karty sieciowej.
Poniżej opisujemy wszystkie rodzaje właściwości dla każdego z elementów używanych
do budowy topologii sieci. Komputer i ruter mają takie same właściwości więc
opisujemy je łącznie. Jeżeli nie podano informacji na temat rodzaju właściwości,
to zakłada się, że jest to właściwość, którą można modyfikować poprzez wpisanie
wartości w pole edycyjne wyświetlane w prawej kolumnie palety właściwości. Zapamiętanie
wprowadzonej w ten sposób wartości następuje przez naciśnięcie przycisku Enter
w polu edycyjnym lub zaznaczenie innej właściwości z listy.
- Kabel
- Nazwa -- nazwa kabla (etykieta) nadawana w celu jego identyfikacji.
Wprowadzony napis jest wyświetlany przy kablu w obszarze roboczym oraz jako
tytuł wyświetlanego okna podglądu. Może to być nazwa sieci (np. ,,wewnętrzna
sieć wydziałowa'') lub adres IP tej sieci.
- Czas transmisji -- liczba określająca czas przesłania danych tym kablem
(w milisekundach).
- Przekłamanie -- liczba z przedziału 0-1000, podzielenie wpisanej wartości
przez 1000 określa prawdopodobieństwo przekłamania danych sieciowych.
- Zagubienie -- liczba z przedziału 0-1000, podzielenie wpisanej wartości
przez 1000 określa prawdopodobieństwo zagubienia danych sieciowych.
- Interfejs sieciowy
- Typ -- właściwość tylko do odczytu. Określa typ interfejsu sieciowego.
W programie PROTONET ograniczamy się do sieci fizycznej typu Ethernet, więc
typem każdego dodawanego interfejsu sieciowego jest ,,ethernet''. Dla
interfejsu pseudosieci (ang. loopback interface, interfejs lokalny) typem
jest ,,loopback''.
- Nazwa -- właściwość tylko do odczytu. Nazwa interfejsu sieciowego
umożliwiająca symboliczne odwoływanie się do niego. Używana przy konfiguracji
maszyny (np. definiowaniu tablicy rutingu). Nazwa ta jest nadawana przez aplikację.
Początek nazwy zależy od typu interfejsu sieciowego, w naszym przypadku jest
to zawsze ,,eth''. Numer dopisywany na końcu nazwy zależy od miejsca wstawienia
interfejsu do maszyny. Numer 0 ma miejsce znajdujące się w górnym lewym rogu
piktogramu reprezentującego maszynę (komputer lub ruter).
- Adres HW -- właściwość tylko do odczytu. Jest to adres ethernetowy
(sprzętowy) interfejsu sieciowego. Jest on nadawany automatycznie przez program
podczas dodawania interfejsu do projektu sieci.
- Adres IP -- adres IP interfejsu sieciowego. Adres ten wprowadzamy
w notacji dziesiętnej z kropkami (ang. dotted decimal notation). Jest
on wyświetlany przy interfejsie w obszarze roboczym oraz na pasku tytułu okienka
podglądu w trakcie symulacji.
- Maska sieci -- maska sieci dla interfejsu. Używane przy dzieleniu
sieci na podsieci. Maskę wprowadzamy w notacji dziesiętnej z kropkami.
- MTU -- maksymalny rozmiar pakietu w sieci. Jest to rozmiar pakietu,
jaki może być w całości przesłany przez sieć i jest określony dla każdego rodzaju
sieci.
- Aktywny -- wartość właściwości jest wybierana z listy. Właściwość
przyjmuje wartość logiczną określającą czy interfejs sieciowy jest zablokowany
(nieaktywny), czy odblokowany (aktywny).
- Komputer, ruter
- Nazwa -- opisowa nazwa maszyny. Używana do identyfikacji maszyny,
wyświetlana jako tytuł okna podglądu.
- Interfejsy -- właściwość wywołująca akcję. Powoduje wyświetlenie okna
dialogowego, w którym pokazane są zbiorcze informacje o wszystkich interfejsach
sieciowych dostępnych w maszynie (rys. ). Znaczenie
poszczególnych kolumn, zaczynając od lewej strony, jest następujące:
- Iface -- nazwa interfejsu sieciowego,
- Typ -- typ interfejsu sieciowego,
- Adres HW -- adres sprzętowy interfejsu sieciowego,
- IP -- adres IP interfejsu sieciowego,
- Maska -- maska sieci dla interfejsu,
- MTU -- MTU,
- Aktywny -- stan interfejsu.
- Tab. rutingu -- właściwość wywołująca akcję. Powoduje wyświetlenie
okna dialogowego, w którym pokazana jest tablica rutingu zapisana w maszynie
(rys. ). Znaczenie poszczególnych kolumn, zaczynając
od lewej strony, jest następujące:
- Cel -- adres IP przeznaczenia. Może to być adres interfejsu sieciowego
lub adres sieci. Adres 0.0.0.0 oznacza domyślną trasę rutowania;
- Ruter -- adres IP rutera, do którego należy wysłać pakiety skierowane
pod adres IP wpisany w kolumnie Cel. Adres IP 0.0.0.0 oznacza ten komputer,
czyli pakiety mają zostać wysłane pod adres interfejsu znajdującego się w sieci
lokalnej;
- Maska -- maska sieci identyfikująca adres sieci i adres maszyny z
adresu przeznaczenia,
- Odległość -- liczba określająca odległość (liczbę etapów) do podanego
adresu przeznaczenia. Wartość 0 oznacza, iż komputer znajduje się w sieci lokalnej,
do której podłączona jest maszyna. Wartość większa od 0 oznacza, iż kolejnym
etapem będzie wysłanie pakietu do rutera;
- Odwołania -- kolumna zawiera informacje o liczbie pakietów wysłanych
daną trasą. Informacja ta jest tylko do odczytu;
- Interfejs -- nazwa interfejsu sieciowego, który ma być użyty podczas
przesyłania pakietów pod określony adres przeznaczenia.
Przyciski umieszczone w oknie po prawej stronie, umożliwiają dodanie nowej pozycji
w tablicy rutingu (przycisk Dodaj), modyfikację zaznaczonej pozycji
(przycisk Modyfikuj) oraz usunięcie zaznaczonej pozycji (przycisk Usuń).
Na rys. pokazano okno służące do wprowadzenia nowej
pozycji tablicy rutingu.
Figure:
Informacje na temat interfejsów sieciowych
|
Figure:
Zawartość tablicy rutingu zdefiniowana dla maszyny
|
Figure:
Dodawanie nowej pozycji w tablicy rutingu
|
Next: Symulacja
Up: Działanie aplikacji PROTONET
Previous: Budowanie topologii sieci
  Contents
Symulator protokołów sieciowych TCP/IP