Next: Menu aplikacji
Up: Opis programu
Previous: Wymagania dotyczące ARP
  Contents
W rozdziale tym opisujemy zasady posługiwania się i możliwości programu PROTONET.
Zakładamy, że program jest poprawnie zainstalowany w systemie (plik wykonywalny)
wraz z plikami niezbędnymi do jego prawidłowej pracy (pliki pomocy, pliki przykładowych
projektów). Aplikację uruchamiamy poleceniem protonet (system
Unix).
Praca z programem zorganizowana jest w oparciu o projekty. W danym momencie
czasu możemy pracować tylko z jednym plikiem projektu. Na projekt składa się
topologia sieci (elementy wraz z połączeniami) oraz konfiguracja poszczególnych
elementów sieci. Na początku tworzymy nowy, pusty projekt. W każdej chwili możemy
go zapisać do pliku (rozszerzenie .ptn) i ponownie wczytać przy kolejnym
uruchomieniu programu.
Praca z projektem odbywa się zasadniczo w dwóch trybach:
- Tryb konstrukcji -- jest to pierwsza faza pracy nad projektem.W
trybie tym tworzymy lub modyfikujemy topologię sieci. Korzystając z podstawowych
elementów budujemy sieć, która potem będzie wykorzystywana do symulacji działania
protokołów. Mamy możliwość konfiguracji każdego elementu stworzonej topologii
oraz określenia parametrów wymaganych do prawidłowego działania sieci jako całości;
- Tryb symulacji -- to druga faza pracy z projektem. Pozwala
na zadawanie scenariuszy uruchamiania programów generujących ruch w sieci. Poprzez
mechanizm sterowania symulacją (praca krokowa) oraz okna podglądu dostępne dla
każdego elementu możemy dokładnie obserwować zdarzenia zachodzące w sieci.
W dalszych rozdziałach znajduje się bardziej szczegółowe omówienie wymienionych
wyżej trybów pracy.
Teraz omówimy podstawowe elementy interfejsu użytkownika oraz przedstawimy terminologię,
którą będziemy się posługiwać przy opisach topologii sieciowych. Okno programu
po uruchomieniu składa się z pięciu podstawowych części:
Figure:
Elementy interfejsu aplikacji PROTONET
|
Subsections
Next: Menu aplikacji
Up: Opis programu
Previous: Wymagania dotyczące ARP
  Contents
Symulator protokołów sieciowych TCP/IP